Kinaresan

En redogörelse för Kina har jag ju utlovat så ska försöka få ihop nåt här. Det var
fullt upp i stort sett hela tiden och vi hade verkligen jätte jätte kul. Vi hade räknat
med riktigt dåligt väder, alla prognoser sa bara regn och åska. Blev typ tvärt om,
regnade en kväll och det började när vi kommit hem till vårat hostel.
Dock så är ju inte luften den bästa i Kina. När väl solen lyckas titta fram genom
all smogg så blir det sjukt varmt. Det är varmt innan men då blir det riktigt jobbigt.
På alla bilder ser det ut som att det är grått o trist hela tiden men vi hade som sagt
riktigt bra väder, kameran ljuger.


Kinesiska muren såg vi ju självklart och det var riktigt mäktigt vill jag lova. Trots
att det var väääldigt jobbigt att gå upp så var det verkligen värt det. Jag orkade upp
till torn nr.8 från där vi började sen gav jag upp. Det kanske inte låter så mycket
men det är det.
             
             


Förbjudna staden besökte vi ju också såklart. Det var otroligt stort och vi spenderade
ett antal timmar därinne, det fanns hur mycket som helst att titta på. Väl därinne så
sprang vi på en utställning om Napoleon också men ingen av oss var särskilt intressad
av det så vi kämpade vidare med att hinna se allt annat.
                        
             


Sen så var det Sommarpalatset som stod på agendan. Det är verkligen hur vackert
som helst därinne. Tog i stort sett hela dagen att se det. Därinne finns också en båt
som är helt byggd i marmor. Var tydligen nån halvknäpp kejsarinna som lät bygga den.
Självklart så flöt den inte men väldigt fin är en iaf.
             
                       


Sen så besökte vi en jättestor park som jag tyvärr inte minns vad den heter. Det kryllade
av olika tempel därinne och alla var byggda för sin speciella orsak. Tex. offer-tempel,
avhållsamhets-tempel, fruktsamhets-tempel och olika böne-tempel mm. mm.. Det är
väldigt populärt i Kina att åka till en park över dagen (det kostar att gå in i parker) för att
njuta av dans, musik och den härliga naturen mm.
             
                       


Sista kvällen skulle vi egentligen gått på Kung Fu show men i slutändan så valde vi
istället att gå på en akrobatik show istället. Dom var super duktiga allihopa, jag blir
lika fashinerad varje gång jag ser sånt. Tyvärr var det jättesvårt att ta bilder därinne
eftersom det var mörkt.
             
      


Vi bodde i "dorm" unedr hela resan då det är det billigaste alltrenativet, ca 40:-/natt.
Det har sin charm men det är inte roligt när nån kommer insnubblandes tiiiidigt på
morgonen och för en massa ljud. Men men, vi överlevde ju.
På sista bilden ser man det mesta som vi köpte därborta, dock inte allt. Det blev en
del skulle man kunna säga... Mycket prutande på sakerna blev det, jag älskar verkligen
marknader =)
                       


Vi såg mängder mer saker och platser än vad jag räknat upp här men jag orkar inte
gå igenom aaallt, det är mycket. Vi tog ca 400 bilder på våran kamera plus att vi ska
få bilder från både Annas och Eriks kameror.
Jag rekomenderar ALLA att åka till Kina. Det finns nåt för alla smaker så man hinner
inte få tråkigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0